Dag 12

Tour du Airco

Hophop! Tijd om ons bed uit te gaan voor een volgeplande dag in Gyeongju. De mensen die mij kennen, geloven er waarschijnlijk niks van en dat klopt ook. We staan rustig op, we eten ons ontbijtje in het hotel (zat bij de prijs inbegrepen, geheel tegen de verwachting in) en dan gaan we pas op pad. Eerste stop; Tumuli park. Het is vandaag weer ontzettend heet; babies smelten en ijsjes krijgen spontaan een zonnesteek (of andersom). We lopen dus maar van schaduw naar schaduw. Het park is niet ver van ons hotel, de stad is sowieso niet zo groot. In het park zijn de grafheuvels van de Koreaanse koningen te bewonderen. Op zich stelt het van buiten niet heel veel voor, het is in feite een rare bobbel overdekt met gras (ik laat het aan jullie fantasieën over waar het op lijkt). Het park eromheen is echter prachtig. Slingerpaadjes lopen tussen de heuvels door, de bomen zijn keurig bijgewerkt en sommige staan nog in bloei. Het gras is heldergroen, wat mooi in contrast staat met het goudgeel van bepaalde bomen, of de roze bloemen. Een van de grafheuvels is opengewerkt, zodat je een soort dwarsdoorsnede ziet van de heuvel. Hier mag je heel on-Koreaans niet fotograferen. Op zich valt er ook niet veel te zien, het is een grote open ruimte met daarin een paar voorwerpen die met de koning begraven zijn. De heuvel zelf bestaat uit stenen en zand. Wij gaan eigenlijk alleen naar binnen voor de airco, een welkome verkoeling.
Na een uurtje in het park te hebben gewandeld, gaan we verder naar de volgende attractie. Koreanen komen inmiddels met busladingen vol aan. Zij nemen hun geschiedenis erg serieus en gaan alle sights dan ook af. Meestal per bus of per auto, maar Gyeongju is uniek in Korea dat het een fietspad en fietsenverhuur heeft. Van de eerste moet je niet al te veel voorstellen; de stoep is opgesplitst in een groen en een rood gedeelte, op het rode mag je fietsen. Wij lopen gewoon, iets wat we deze dag nog veel zullen doen. Tien minuutjes lopen staat midden op een groot grasveld de Cheomseongdae. Een sterren observatie toren uit de 7e eeuw na christus. Bijzondere aan de toren is dat de basis bestaat uit 12 stenen (de maanden), er 30 lagen zijn (de dagen in een maankalender) en er in totaal 365 stenen zijn gebruikt. Verder schijnen de markeringen ook nog sterrenstelsels aan te geven, maar dat gaat mijn kennis te boven. Voor Koreanen is de toren een must om mee op de foto te gaan, ons lijkt het vooral op een reusachtige steenoven voor pizza's .
Terwijl wij hier in de brandende zon staan te kijken, komt er ook een Koreaanse verkoper voorbij fietsen. Hij zit helemaal onder de Koreaanse vlaggetjes die hij verkoopt en hij heeft een geluidsboxop zijn fiets die constant een irritant deuntje herhaalt. Ik overweeg op een gegeven moment zijn fiets op te kopen en te begraven onder een hele grote grafheuvel, om de omgeving te verlossen van het deuntje. Helaas ben ik niet zo kordaat ingesteld, dus laat ik het maar over me heenkomen. Gevolg; ik word morgen waarschijnlijk wakker met het deuntje in mijn hoofd.
We lopen verder. Er loopt eerst nog een geasfalteerde weg, maar op een gegeven moment gaan we over op een grindpaadje en zien we echte natuur. Brengt mij op een puntje van kritiek op Korea; de rubberen stoeptegelcultuur. We komen regelmatig rubberen stoeptegels tegen; niet alleen bij kinderspeelplaatsen, maar soms is gewoon de hele stoep van rubber. Je zou maar struikelen! Daarnaast zijn hellingen angstvallig afgeschermd met touwen en waarschuwingsbordjes, zijn grasveldjes afgezet met koorden en bordjes, worden oude bomen ondersteund met een stut onder de takken en zijn bomen zelfs gelabeld op soort. Het beschermen van de burger en het beheersen van de natuur gaat soms echt te ver hier. Gelukkig hebben de meeste Koreanen hier schijt aan.
Na een wandeling door het natuurpark, komen we uit bij een straatweg. Aan de overkant zien we Anapji pond; een vijfer die in de hoogtij dagen van het Silla rijk is aangelegd, met een paviljoen ernaast. De vijfer is zo gebouwd, dat het een weerspiegeling is van het toenmalige rijk. Daarnaast barst het van de Taoistische symbolismen, iets wat ons westerlingen meestal ontgaat. Wij komen gewoon voor een wandeling rond de vijver, deze straalt rust en vooral een beetje frisheid uit op deze hete dag. Daarnaast vinden we vlakbij de vijfer een (met airconditioning uitgeruste) informatiestand met een filmpje over de vijver en de functie in vroegere tijden. Mooi even een punt om wat uit te rusten.
Na wat uitgerust te zijn besluiten we naar het museum te lopen even verderop in de straat. Onze theorie; het heeft vast airconditioning. De hitte domineert een beetje onze plannen voor vandaag. Als we in de rij staan voor de kassa, maken we voor het eerst mee dat een (hele lelijke) Koreaanse vrouw probeert voor te dringen. Ze is ook zonnebank gebruind, dat hebben we nog niet eerder gezien hier. Waarschijnlijk OhOh Seoul types. Ze worden overigens direct terecht gewezen door de vrouw achter de kassa. Kaartje blijkt gratis te zijn vandaag, werkelijk nog vreemder dat ze proberen voor te dringen. Ik betwijfel ernstig of ze een kaartje wilde of dat het om iets anders ging, ze had werkelijk niks in een museum te zoeken. Goed, het museum zelf dan. Het is een moderne versie van een Koreaans paleis. Buiten hangt een reusachtige bel, genaamd de Emille bel. Mooi verhaal om kinderen bang te maken op zomerkamp: De bel werd gegoten in nagedachtenis van koning Seongdok. De bel moest de grootste bel worden van het hele land (wat het ook is). Echter, toen de bel af was, kwam er met geen mogelijkheid geen geluid uit. De legende gaat dat de bel gesmolten werd en opnieuw werd gegoten, echter dit keer met het lichaam van een jong meisje erin. Elke keer als je de bel nu hoort luiden, kan je haar nog om haar moeder horen roepen.... Ik heb de bel horen luiden, maar ik hoorde er om eerlijk te zijn geen kind in. Jullie kunnen dus rustig gaan slapen kinderen.
Het museum bevat wat kunstvoorwerpen uit het silla tijdperk, een mooie maquette van hoe de stad eruit moet hebben gezien en heel veel standbeelden en gravures van buddha's. Er zitten absoluut een paar kunstwerken tussen, maar voor ons verder niet heel interessant. Museum is ook vooral gericht op Koreanen, de teksten in het Engels zijn op zijn zachtst gezegd sumier. De airco van het museum valt overigens van harte aan te bevelen, ook hier was het weer lekker koel.
In de schaduw van het museum eten we wat en drinken we heel veel, uit een drinkmachine van Lotte (waar ik eergisteren over schreef). Ik moet eerlijk toegeven, hun sapjes zijn goedkoop en lekker. Ook ik moet wat dat betreft misschien mijn ziel aan Lotte verkopen. Daar staat wel tegenover dat hun immitatie Pocky niet lekker is. Voor degenen die het niet weten, Pocky is een Japans koekje in de vorm van een staafje, bedekt met chocolade. Iets waar ik inmiddels een paar doosjes van leeg heb gegeten.
We overleggen wat we verder gaan doen en besluiten richting Mount Namsan te lopen. Een heuvel van 500m hoog, buiten de stad. Op de heuvel schijnen ook weer erg veel tempels, buddha's en oude woonhuizen te zien te zijn. We komen wandelend een aardig eind, maar op een gegeven moment houdt de stoep/fietspad op. Er loopt alleen nog een autoweg. We proberen nog een pad door de rijstvelden, helaas zonder resultaat. De berg valt van onze positie alleen te bereiken per bus. Iets waar we na de busrit van gisteren absoluut geen zin in hebben. We besluiten te genieten van het uitzicht wat we nu hebben en wandelen uiteindelijk terug.
We zijn een aardig eind van ons hotel verwijderd en moeten nog helemaal teruglopen. Er valt nog enorm veel te zien in de omgeving, maar het wordt gewoon simpelweg wat te veel voor 1 dag. Het is ook te warm om in de brandende zon te blijven lopen. We wandelen het hele stuk terug en nemen nog een uitgebreide rustpauze in het park rond de Cheomseongdae. We zitten onder een paar prachtige bomen met achter ons een klaterend (keurig aangelegd en afgezet) beekje. Voor ons zien we de groene velden met de grafheuvels. Een heerlijk zen moment.
Na een verfrissend bad in het hotel gaan we op jacht naar avondeten. Het stadje hier stelt wat dat betreft niet veel voor en we besluiten een andere kant op te lopen dan gisteren. We lopen door het love motel gebied (waar het hier van barst) en vinden uiteindelijk een eenvoudig zaakje die Koreaans gebarbequeede kip aanbiedt. Dat slaan wij niet af. We bestellen 2 schotels, waarvoor we nog raar aangekeken worden. In Korea zijn menukaarten namelijk berekend op dat er altijd 2 personen eten. Alleen eten is not-done hier, eten is om te delen. Wij delen onze 2 kipschotels (alhoewel Sharon iets harder haar best doet dan ik). De kip is heerlijk en wordt hier ook nog voor het grootste deel gebruikt. Dus geen water geïnjecteerde kippenborstjes, maar een in stukken gehakt skelet met echte kip. Al met al een lekker drukke dag en veel gezien. Morgen weer terug naar Seoul, het einde komt nu in zicht!